Plugg
2014-02-20

Just nu gör jag inte mycket annat än pluggar. Vecka elva börjar vår praktik, som kommer pågå i tio veckor och efter det så är det inte så mycket kvar av denna termin, så allt ska göras nu innan. Vi har mycket litteraturseminarium så det är läsa, läsa, läsa som gället. Förutom när vi är inne på skolan för föreläsningar. På tal om föreläsningar så måste jag säga att jag är riktigt besviken. Kursen som vi läser just nu heter "Barns lärande i språk och matematik". Mina förhoppningar hade varit att få mycket tips och idéer på vad man kan göra som utmanar barns språk och matematik, nu innan vi ska ut på vår VFU. Men tyvärr har inte våra föreläsningar gett några tips, förutom en enda lektion.... 

Här är ett litet utdrag från en PowerPoint från en av våra föreläsningar när vi pratat om cirkeln:

Som ekvation kan man uttrycka t. ex.:

•x² + y² = 1   (radien 1)
•sin²v + cos²v =1
       (radien 1
 
Jag förstår verkligen inte varför vi ska kunna det här då vi ska jobba i förskolan. Jag tror att det talar sitt tydliga språk då vi, de senaste föreläsningarna bara varit cirka 12 personer och det brukar vara över 40 personer på föreläsningarna.... Jag känner mig bara helt knäpp i huvudet efter föreläsningarna, jag kan verkligen inte förstå varför jag ska kunna det. Det var ju sådant man läste under högstadiet och gymnasiet. Jag vill veta vad jag kan göra i FÖRSKOLAN!!! Jag blir arg bara jag tänker på de senaste föreläsningarna. När man frågar varför vi ska kunna detta så får man ett svar i stil med "Detta ska man kunna, det är viktigt". Ja, men varför är det relevant i förskolan att kunna att x=y och y=x? Lärarna vill också att vi ska sätta detta i relation till våra egna erfarenheter. Ja, men vi som inte har jobbat inom förskolan då? Vi som bara haft praktik och aldrig jobbar med matte i förskolan ordentligt förut?? Ja, jag är lite upprörd. Jag tar lån för att gå denna utbildning, jag går på föreläsningar för jag hoppas att det ska ge mig någonting, jag pluggar på helgen för att jag inte hinner plugga allt jag ska annars och jag är bara så himla kräkless på skolan just nu så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Varför kan de inte på föreläsningar ge oss tips på hur man arbetar med geometri i förskolan? Om någon kunde förklara för mig, varför det är nödvändigt för mig, som blivande förskollärare, att kunna räkna ut denna ekvation ovan så skulle jag vara tacksam! (De senaste föreläsningarna har legat på samma nivå som ekvationen ovan, gymnasiematte skulle jag kalla det...)

Kommentarer
Postat av: Fisi

BLÄÄ och pruttifrutti! :(
KRAAM <3 <3 <3

Svar: Kan inte annat än hålla med... pruttifrutti på alltihop! KRAM <3 <3
Lina Karlsson

2014-02-21 @ 10:22:56
Postat av: Christin

Håller med dig !! Helt onödig att slösa bort tiden med sådant ! Men du kommer att klarar dig fint ska du se lina :) kram

Svar: Tack :)Jo, allt brukar ju lösa sig! :) Kram
Lina Karlsson

2014-02-22 @ 13:45:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0