Vetenskapsteori och forskningsmetodik
2013-10-15

Idag skulle jag egentligen ha åkt in till skolan för föreläsning på förmiddagen och grupparbete på eftermiddagen. Igårkväll mailade vår lärare och sa att lektionen var inställd, då han hade blivit sjuk. Det blev inte heller något grupparbete då vi inte riktigt vet hur uppgiften ska göras och vi hade hoppats på att få någon klarhet på lektionen idag. Så jag fick vara hemma och plugga istället!
 
I fredags började vi en ny kurs, vetenskapsteori och forskningsmetodik. Ja, ingen kurs jag hade sett framemot direkt. Vi har bara två uppgifter i kursen, en enskild uppgift och en gruppuppgift. Den enskilda uppgiften verkade inte så svår när jag skumläste igenom den igår. När jag däremot satte mig med den idag fick jag ändra uppfattning. Vi ska transkribera (skriva vad som händer, vad som sägs, vad barnen tittar på osv.) ca. 40 sekunder ur en film. Det låter ju inte jätte svårt, men när det ska vara parenteser hit och dit och hakparenteser ibland, ibland dubbelparenteser och ibland enkelparenteser, ja då är det inte jätte lätt längre. Speciellt när man aldrig har gjort det förut på det sättet. Vi har transkriberat från en film förut (som vi själva spelat in), men våra transkriptioner har bara varit för oss själva så då har man aldrig behövt skriva parenteser när någon t.ex. ((lyfter boken)). Att man inte har en aning om ifall man gör rätt eller fel gör inte saken lättare. Men som tur är har vi många dagar på oss och lite mer förstod jag efter internetföreläsningen som  vi fick istället för föreläsningen som skulle varit på förmiddagen idag. 
 
Daniel tyckte att jag hade tur när min enda lektion den här veckan blev inställd. Jag hade nästan tyckt att det var bättre om den inte hade blivit det, så hade man kanske förstått lite mer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0