När motivationen inte är på topp...
2013-11-28

Jag är en person som ställer rätt höga krav på mig själv. Speciellt när det gäller skolan. Jag vill prestera så bra som möjligt, jag vill få bra betyg och jag vill hela tiden göra mitt allra bästa för att det ska bli så bra som möjligt. Jag inbillar mig att det inte gör någonting om jag skulle få ett E, då är jag ju illafall godkänd och det är väl det som räknas? Men innerst inne vet jag, att om jag skulle få ett E så skulle jag bli besviken på mig själv, för jag vet att jag kan bättre. 
 
Hela den här terminen har vi haft många små kurser, som varit i 3-5 veckor vardera. Under dessa veckor har det varit mycket läsning och många uppgifter på kort tid. Min motivation har inte legat på topp om man säger så, men jag försöker, trots bristande ork, köra på i samma tempo som vanligt. Jag vet ju att jag kan, så varför inte liksom? Kurserna har gått bra och jag har fått betyg som jag varit nöjd med. Men hur länge orkar man innan det tar stopp? Det är jobbigt då andra människor hela tiden ska bedöma det som man själv gör. Man vill ju göra bra ifrån sig. Vad är egentligen det värsta som kan hända? Att man får göra om en uppgift? Jag är rädd för att misslyckas. Jag är rädd för att det jag gör inte ska vara bra nog. Det är en jobbig prestationsångest.
 
Hittade ett citat från Nalle Puh som jag tyckte var rätt passande: "Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre." Allting går ju om man bara vill det. Det är inte hela världen om det inte alltid blir som man har tänkt, det är bara försöka igen.
 
Det gör ingenting om allting inte är perfekt hela tiden. Men när det gäller just skolarbetet så har jag väldigt svårt att släppa på kontrollen... 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag känner igen den där känslan. Man kör utan att egentligen ha orken bara för att man vägrar att misslyckas. Jag tycker det är en styrka att man kan göra så. Det är väldigt starkt av dig att faktiskt orka kämpa även om man egentligen inte orkar. Men som du själv säger så kan man ju inte orka hur länge som helst. Och snart är det jul och då får du ta det lite lugnt förhoppningsvis och slappna av med vänner och familj!
När du inte orkar kan jag orka lite åt dig!
Du är bäst Lina, glöm inte det! Spelar ingen roll om du får göra om ett prov för du är bäst iaf :)
Massa kramar <3

Svar: Tack världens bästa Jenny! Du anar inte hur glad jag är över att du finns i mitt liv! <3 massa kramar till dej! <3
Lina Karlsson

2013-12-01 @ 21:22:45
URL: http://jennnyea.blogspot.se/
Postat av: Lina

Fina underbara du, jag känner igen mig mycket i det du skriver och det är jättejobbigt att man ska behöva känna så :( Jag tycker att du är fantastiskt strong, stark och begåvad Lina och vad skulle jag ta mig till om jag inte hade dej som jag kan bolla och fundera tillsammans med? Du är en fruktansvärt fin människa Lina och för allt du gör är du meeeeer än värd att unna dig massa och ta det lungt, även om jag vet att det är skitsvårt att göra det i bland, vilket är skitjobbigt :(

vi får vara varandras stöttpelare och kämpa på tillsammans sista året, tillsammans fixar vi det här och vi gör det tillsammans, men vi får absolut inte glömma att bara göra det vi orkar och vad gör egentligen en misslyckad uppgift om hundra år.

Vare sig hur du presterar Lina så är du ändå alltid fantastiskt i mina ögon och jag är glad att du finns i mitt liv :)

Ta hand om dej vännen och unna dej massa nu, du är värd det så himla mkt för den kämpe och fina person som du är! Jag finns här och hejar och tror på dej i alla lägen, 24/7! Vi fixar det här! Tillsammans! <3 <3 <3



Svar: Åh tack fina Lina! <3 Jag är så himla glad att jag har dig, att vi kämpar tillsammans! Du är en helt fantastisk människa och jag hoppas att du kommer finnas i mitt liv för alltid! Precis som du säger, vad gör en misslyckad uppgift om hundra år? Även om det känns drygt för stunden. Tur att vi har varandra!
Massa kramar till dej vännen! <3
Lina Karlsson

2013-12-03 @ 00:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0