Min helg i Stockholm
2012-09-25

I fredags åkte ju som ni redan vet jag och Daniel ner till Stockholm. Den här gången åkte vi ner av en speciell anledning (inte bara träffa Daniels föräldrar). Jag hade nämligen bestämt mig för att ta grönt kort. Ni som inte är speciellt klätterintresserade kanske inte förstår vad jag menar, men jag ska försöka förklara. Ett av Daniels stora intressen är klättring, och tidigare då vi varit i Stockholm så har även jag fått prova på det och jag tycker det är väldigt roligt. Jag och Daniel har länge pratat om att det skulle vara kul att kunna sticka iväg och klättra tillsammans. Det har dock funnits ett litet problem. Om man vill topprepsklättra (klättra på en hög klättervägg där man sitter fast i ett rep i sin sele) så måste den som står nere och säkrar (håller fast repet) ha ett såkallat grönt kort. Det gröna kortet visar då på att man har kunskaper i att säkra, så att inte vem som helst kan göra det utan kunskaper. Gör man fel så kan det gå riktigt illa... Det gröna kortet får man genom att gå en grundkurs där man lär sig säkra, och efteråt får man göra en "uppklättring" där man först får göra ett teoretiskt prov där man får svara på några frågor om säkring, och sedan får man göra ett praktiskt prov, visa att man kan göra en kamratkoll samt säkra någon som klättrar. Klarar man det så får man ett grönt kort. Det är vad jag har gjort i helgen! I lördags var det kurs, och i söndags var det "uppklättring" och nu har jag det gröna kortet!
Så nu kan jag och Daniel sticka iväg och klättra tillsammans. Jag kan säkra Daniel då han klättrar, och han kan säkra mig då jag klättrar. I helgen har vi klättrat varenda dag(lördag söndag och måndag), vilket känns i kroppen och händerna kan jag lova. Igår så köpte jag även egen klätterutrustning, en sele, ett par klätterskor, hink (en slags repbroms som man använder då man säkrar) en karbin, kritpåse och krita (för att få bättre fäste med händerna på klättergreppen). Nu håller vi tummarna på att klätterhallen här i Gävle är bra, vi ska dit och kolla någon dag den här veckan, och ser den bra ut så ska vi bli medlem och börja klättra några gånger i veckan. Om inte annat så lär vi åka till Stockholm oftare ;) 
Tänkte visa lite bilder på klätterutrustningen som jag köpt :) 

Dom blå skorna är mina och de andra är Daniels.(Han köpte också nya). Han ville att vi skulle ha en liten omröstning om vilka som var snyggast, så vad säger ni? :) 

Hink + karbin. 

Min klättersele. Lägg märke till hur bra den matchar med skorna ;) 
Kom precis på att jag glömde ta bild på kritpåsen men det är väl inte jätte mycket att se. Vill ni se en bild på den så säg till så kan jag fixa ;) 
Hoppas alla har haft en superbra helg för det har jag! Vill även tacka Carina (Daniels mamma) för att vi fick bo hos er! 

Kommentarer
Postat av: Mamma

GRATTIS till kortet!!!
Många kramar från oss <3

Ps dom blåa var finare ;-) Ds

Svar: Tack mamma! :) Kram <3
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 19:49:27
Postat av: Jenny

Jag tycker att dom blåa skorna va snyggast ;) (och matchade super till selet! ;) )
Hoppas allt är bra med dig, kram <3

Svar: Tack Jenny! :) Allt är bara bra med mig, lite sliten efter helgen bara haha. Hoppas allt är bra med dig med, vi måste försöka träffas snart! Kramis <3
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 19:52:11
URL: http://jennnyea.blogspot.se/
Postat av: Carina

Tack själva för att ni ville komma & bo hos oss, trots längre resväg till klätterhallarna. ;-)
Grattis igen till grönakortet! Fast jag var ju säker på att du skulle klara det - gjorde ju t o m jag!
Tycker ärligt att de orange skorna är snyggare (förlåt Lina!), MEN självklart matchar de blå bättre till selen.
Var rädda om er! Hoppas vi ses snart igen.
Kramar till er båda <3

Svar: Det är okej Carina, nu blev Daniel glad iallafall haha! :) Kram <3
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 20:09:27
Postat av: Jana

De blå skorna är snyggast tycker jag ;)

Hur går det med brevet?

Svar: Tack Jana! Jag ska skriva det snart! :) Kram <3
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 20:30:33
URL: http://Www.janasbokhylla.blogg.se
Postat av: Lina Flink

Åhh va roligt att klättra :) det måste vi göra någon gång Lina :D Och grattis åter en gång till kortet vännen, bra jobbat!!! ses på Torsdag :) KRAAAAM <3

Svar: Tack Lina! Det gör vi, och då ska du jag och Emmis snacka ihop oss om kommande veckan ;) Kram <3
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 21:11:08
Postat av: Frida Axelsson

Tyvärr Daniel men jag måste säga att de blå är snäppet snggare ;)

Svar: Tack Frida!! :) /Lina :)
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 21:14:28
Postat av: anders jonsson

orange för dom passar mer i klätterstil

Svar: Okej, Daniel tackar för din röst ;)
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 21:20:12
Postat av: Anonym

tycker att de oranga var finast :)

Svar: Okej, nu blev Daniel glad ;)
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 21:34:17
Postat av: Marius Melgaard

Dom orange/röda var riktigt snygga! dom ser snabba ut. haha
=)

Svar: Okej, Daniel tackar för din röst! :)
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 21:37:23
Postat av: Anonym

Jag tycker dom som är orange är snyggare ;D

Svar: Okej ;)
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 21:40:20
Postat av: Chibbe

Grattis till kortet Lina!!!
Dom orange har coola cobror tycker jag.
Dom får min röst.
Sköt om er
Chibbe

Svar: Tack :)Okej, Daniel tackar för din röst ;)
Lina Karlsson

2012-09-25 @ 22:29:19
Postat av: Emma

Jag tycker att de blå skorna helt klart är snyggast! :)

Svar: Tack Emma! :D
Lina Karlsson

2012-09-28 @ 19:07:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0