Farmors tekakor
2011-11-15

Här får ni recept på farmors tekakor som jag bakade för någon dag sen!

Farmors tekakor, ca 50 stycken
Ingredienser:
5 dl havregryn
1 liter mjölk
3 paket jäst
300 g smält margarin
3 dl strösocker
Lagomt mycket vetemjöl

1. Blanda mjölk och havregryn och låt svälla cirka 30 min. (Om ni vet att ni ska baka tekakor kan ni låta mjölk och havregryn stå och svälla under natten)
2. Blanda ihop alla ingredienser och tillsätt vetemjöl så det blir en lagomt fast deg. (den ska vara ganska lös, då blir de godare, så typ lite lösare än en bulldeg)
3. Baka ut tekakorna, och lägg de på en plåt med bakplåtspapper. (Jag gjorde så iallafall)
4.Låt tekakorna jäsa i cirka 1 timme
5. Grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 5-10 minuter, eller tills de fått en ljus och fin färg!

Lycka till, och jag kan säga att de blev supergoda, och att det var ett väldigt bra och enkelt recept! :)

Så såg mina ut ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0